آموزشی

روند گشایش اعتبار اسنادی!

در گذشته در پستی به اعتبار اسنادی و ویژگی هایش پرداختیم. حال در این پست می خواهیم با مراحل گشایش اعتبار اسنادی بیشتر آشنا شویم.

برای گشایش اعتبار اسنادی باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. متقاضی با در دست داشتن پروفرما و سند ودیعه به وزارت بازرگانی مراجعه نموده و با تکمیل فرم مخصوصی درخواست ثبت سفارش می نماید. درخواست مذکور پس از موافقت و درج شماره 8 رقمی امضا و مهر شده و جهت ارائه به بانک درخواست کننده مسترد می شود. این درخواست از تاریخ تایید دو ماه برای ارائه به بانک (برای گشایش اعتبار) اعتبار دارد.
    * نکته: معمولا در زمانی که خریدار از فروشنده پیش فاکتور دریافت می کند, نحوه تحویل کالا هم مشخص می شود.
  2. متقاضی با ارائه مجدد پروفرما و سند ودیعه ثبت سفارش و فرم درخواست ثبت سفارش به بانک, طی فرمی تقاضای گشایش اعتبار اسنادی را می نماید. در این مرحله علاوه به مدارک فوق, ارائه بیمه نامه و تعهدنامه ارزی نیز ضروری است.
  3. بانک پس از دریافت مدارک مذکور, مبلغ مصوبه را از وارد کننده دریافت می کند و نسخه ای از مدارک دریافتی را به اداره بین الملل بانک و بانک مرکزی برای صدور موافقت لازم برای گشایش اعتبار اسنادی ارسال می کند.
  4. پس از تایید بانک مرکزی, بانک مربوطه نسبت به گشایش اعتبار اسنادی اقدام می کند.
  5. در این مرحله بانک با اخذ صد درصد ارزش C.I,F پروفرما به نرخ صادراتی از وارد کننده بابت سپرده اعتبار, فروشنده را طی نامه کتبی از طریق کارگزار خود, از گشایش اعتبار اسنادی آگاه می سازد.
  6. فروشنده با اطلاع از گشایش اعتبار اسنادی, نسبت به ارسال کالا به خریدار طبق شرایط اعتبار اقدام می نماید و اسناد حمل کالا را به کارگزار تحویل می دهد. کارگزار پس از بررسی و تطبیق اسناد با شرایط اعتبار, وجه آن را به فروشنده پرداخت می کند و اسناد را به بانک گشاینده اعتبار ارسال کرده, تقاضای تامین وجه پرداختی به فروشنده می کند.
  7. بانک گشاینده اعتبار با دریافت اسناد از کارگزار نسبت به تامین وجه اعتبار اقدام کرده و موضوع رسیدن اسناد را بلافاصله به اطلاع خریدار می رساند و از وی می خواهد هر چه سریعتر تسویه حساب نهایی اعتبار را انجام دهد.
  8. در این مرحله بانک مبالغ اعتبار را از محل سپرده و در صورت کسری, تفاوت آن را از خریدار دریافت می نماید.
  9. پس از تسویه حساب نهایی, بانک اسناد حمل را پشت نویسی و برای ترخیص کالا از گمرک به خریدار تحویل می دهد تا پس از انجام تشریفات قانونی نسبت به ترخیص از گمرک اقدام شود.

در این مرحله اظهار نامه گمرکی که به آن جواز سبز گمرکی نیز می گویند, توسط گمرک صادر شده و یک نسخه در اختیار خریدار کالا قرار داده می شود.

خریدار, اصل جواز سبز گمرکی و فتوکپی آن را به بانک ارائه می نماید و بانک پس از رویت و ممهور نمودن آن به مهر بانک و بایگانی کردن فتوکپی آن نسبت به استرداد ودیعه ثبت سفارش به وارد کننده اقدام می کند.

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *